Im więcej czasu nastolatki spędzają na Facebooku, tym większe są szanse na rozwinięcie u nich negatywnego obrazu swojego ciała oraz różnych zaburzeń odżywiania, takich jak anoreksja, bulimia czy przesadne prowadzenie diet. Zaburzenia odżywiania włączają szerokie spektrum odbiegających od norm psychicznych, włączających także nienormalne zachowanie odnośnie jedzenia oraz wagi ciała (np. anorexia nervosa lub bulimia nervosa). Badania prowadzone przez prof. Yael Latzer, prof. Ruth Katz i prof. Zohar Spivak z Wydziału Pomocy Społecznej oraz Nauk Medycznych na Uniwersytecie w Haifa, zestawiły ze sobą dwa czynniki rozwijające zaburzenia odżywiania u młodych dziewcząt: wpływ mediów oraz wrodzone skłonności.
Grupa 248 dziewczyn w wieku 12-19 lat (średnia wieku wyniosła 14.8) wzięła udział w ankiecie. Pytane były o zasób informacji, które przeglądają w Internecie oraz jakie programy oglądają w telewizji. Na sam koniec pytane były o listę ulubionych programów dotyczących wyglądu kobiet (m.in. promujące model lalki Barbie), które oglądają. Nastolatki ponadto odpowiadały na pytania zawierające tematy o chudości oraz fizycznej satysfakcji lub niezadowolenia z powodu własnego wyglądu, ich głównym spojrzeniem na jedzenienie oraz nabyte skłonności wyniesione z domu.
Wyniki pokazały, że im więcej czasu badane dziewczyny spędzały czasu na portalach typu Facebook, tym częściej były ofiarami takich chorób jak anoreksja czy bulimia, nie akceptowały swojej fizyczności, miały niewłaściwy obraz własnego ciała oraz nieprawidłowe nawyki żywieniowe, mające na celu ciągłe gubienie kilogramów. Rozległy nacisk na modę ukazał podobne tendencje, lecz mniejsze spektrum chorób związaneych z zaburzeniami odżywiania (im większy nacisk kładziony w Internecie na modę i wygląd, tym więcej dziewczyn było zagrożonych anoreksją). Podobnym zagrożeniem są programy telewizyjne dla młodzieży, seriale (np. „Plotkara”) oraz czasopisma, ale również dokumenty ukazujące problemy z jedzeniem u innych nastolatków. Badanie ukazało też, że u ankietowanych, którzy mieli mniejsze skłonności do negatywnej oceny własnego ciała, szansa na zachorowanie jest o wiele mniejsza.
Wykazano również, że oprócz wpływów mediów i osobistych skłonności, wpływ na chorobę swoich dzieci mają również rodzice. Dziewczyny, których rodzice kontrolowali jakie strony w Internecie przeglądają, jakie książki i magazyny czytają, co lubią oglądać w telewizji oraz poświęcali wolny czas na rozmowy z dorastającymi dziećmi, odpowiadając na nurtujące ich problemy są mniej podatne na zaburzenia odżywiania.
Z drugiej strony rodzice, którzy nie interesowali się problemami swoich córek, nie pytali o ich zainteresowania oraz nie nakładali dużego nacisku na wspólne spędzanie razem czasu, wpłynęli bezpośrednio na późniejsze problemy swoich dzieci.
Badania te wykazały, że rodzice mają duży wpływ na przyszłość swoich dzieci, ich pewność siebie, na to, w jaki sposób będą w stanie pomóc sobie z problemami, które spotkają ich w dorosłym świecie oraz na zagrożenia ze strony zaburzeń psychicznych, w tym, problemów z jedzeniem.
Tłumaczenie Anna oryginalny tekst link



Menu
Pod menu
Kalendarz
częste słowa
Wiadomość
Następujące błędy wystąpiły przy przesyłaniu danych